Waspada dakyah pembangkang

Sunday, October 24, 2010 ·

24-10-10

KUALA LUMPUR 23 Okt. - Orang Melayu perlu berwaspada dengan dakyah songsang pemimpin pembangkang yang sanggup memperdaya rakyat dengan memanipulasi hukum-hakam agama demi kepentingan politik sempit mereka.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, keadaan tersebut sedang berleluasa dalam masyarakat Islam di negara ini sehingga mencetuskan perpecahan di kalangan orang Melayu.

Menurutnya, amalan sedemikian seharusnya ditolak disebabkan ia terpesong daripada syarak kerana 'menjatuhkan hukum' berdasarkan persepsi sendiri.

"Waktu tertentu dia kata boleh, waktu tertentu dia kata tidak boleh. Waktu tertentu dia kata haram, waktu tertentu dia kata halal.

"Sikap seperti ini sedang berjalan hingga peristiwa kafir-mengkafir dan sebagainya berlaku dalam umat Islam di Malaysia hari ini," katanya ketika menggulung perbahasan pada Perhimpunan Agung UMNO Ke-61 di sini hari ini.

Menurutnya, senario itu sama seperti apa yang berlaku semasa Perang Karbala pada tahun 61 Hijrah apabila anak Khalifah Sayidina Ali yang juga cucu Nabi Muhammad SAW terbunuh disebabkan persepsi sendiri oleh pihak tertentu.

Justeru, tegas beliau, UMNO bertekad mempertahankan perjuangan demi kesepaduan umat Islam kerana parti itu berada pada landasan agama yang sebenar.

"Kita akan teruskan perjuangan, hati kita tetap terbuka dan beriman. UMNO tidak pernah menutup pintunya kepada sesiapa pun yang ingin sama-sama menegakkan Islam," tegasnya.

Jamil Khir memberitahu, sekiranya berlaku sebarang kemusykilan berkaitan agama, orang Islam seeloknya merujuk kepada para mufti yang boleh merungkai permasalahan dengan menggunakan pendekatan berhemah dan pemikiran bijaksana.

"Yakinlah kepada 14 mufti di seluruh negara yang sentiasa mendokong hasrat dan dasar kerajaan," katanya.

www.utusan.com.my/

0 comments: