UMNO perlu jadi penggerak transformasi

Sunday, October 24, 2010 ·

24-10-10

KUALA LUMPUR 23 Okt. - UMNO tidak boleh sekadar menjadi pelengkap kepada kerajaan tetapi sebaliknya perlu bertindak aktif menjadi nadi penggerak usaha transformasi kerajaan.

Sehubungan itu Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin mencadangkan supaya ditubuhkan institusi pemikiran UMNO atau think tank bagi menangani serangan minda dan idea yang diprovokasi oleh pembangkang.

Menurut beliau, pasukan pemikir itu boleh digabungkan di kalangan anak-anak muda, pemimpin berkaliber dan tenaga pakar bertaraf profesor daripada universiti untuk mencambah idea terbaik.

"Harap dapat dipertimbangkan penubuhannya, ia sebagai titik sentuh yang bergerak dan berfungsi secara aktif dengan rakyat bagi diangkat hasilnya kepada parti.

"Melaluinya, UMNO akan terus terlekat rapat kepada rakyat. Akhirnya dividen politik itu akan kembali semula kepada UMNO bukannya kepada pihak lain," katanya semasa menggulung perbahasan di sini hari ini.

Khairy seterusnya mengingatkan para perwakilan tentang ingatan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya tidak terlalu obses dengan hak-hak dan keistimewaan Melayu, dengan meminta semua pihak menginsafinya.

Sebaliknya, tegas beliau, Melayu perlu mencari kunci kejayaan bagaimana untuk memartabatkan bangsa supaya mampu bersaing di peringkat dunia.

"Allahyarham Tun Razak dalam Dasar Ekonomi Baru menyasarkan pemilikan ekuiti bumiputera sebanyak 30 peratus tetapi masih tidak tercapai sehingga kini, matlamat kerajaan untuk menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 tidak bermakna jika ia masih gagal dicapai.

"Biarlah dalam tempoh anakandanya, Najib menjadi Perdana Menteri, sasaran itu akan mencecah ke garisan penamat menjelang 2020, sama-samalah kita berjuang dan tidak terlalu bergantung pada tongkat," katanya.

Dalam pada itu, Khairy turut mengingatkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang digelarnya saudagar mimpi, supaya jangan sesekali berani mengusik tiang seri negara demi agenda peribadinya.

Katanya, rakyat terutama pengundi muda telah menyedari muslihatnya dan mula kembali kepada perjuangan ikhlas UMNO dan BN.

"Pakatan pembangkang ini seperti 'Cerberus', iaitu raksasa hodoh berkepala tiga daripada hikayat klasik Rom yang mahukan tiga perkara yang berbeza antara satu sama lain.

"Pertama mahukan negara Islam, kedua mahukan negara sama rata, sama rasa dan yang terakhir mahukan negara depan, belakang sama rata," katanya.

www.utusan.com.my/

0 comments: