Jangan jadi Abu Jahal, Abu Lahab - Zahid Hamidi

Sunday, October 24, 2010 ·

24-10-10

KUALA LUMPUR 23 Okt. - Ahli UMNO diingatkan supaya tidak menjadi golongan seperti Abu Jahal dan Abu Lahab yang walaupun sebangsa dengan Nabi Muhammad SAW tetapi menolak sirah perjuangan Islam yang dibawa oleh baginda Rasulullah.

Sebaliknya, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mahu, seluruh ahli parti itu mencontohi semangat perjuangan Abu Bakar As-Siddiq yang taat dan sanggup mempertaruh jiwa serta raga demi panji perjuangan agama dan bangsa.

"Hari ini golongan seperti Abu Lahab dan Abu Jahal wujud di kalangan kita, wujud di kalangan masyarakat Melayu, tetapi kita mesti pastikan golongan seperti ini tidak wujud dalam UMNO kerana ia akan melemahkan perjuangan parti.

"Semua sifat mulia yang ada pada Abu Bakar serta sifat keji pada Abu Lahab dan Abu Jahal perlu dijadikan tauladan jika benar kita ingin berjuang demi bangsa, agama dan negara," katanya ketika menggulung perbahasan pada Perhimpunan Agung UMNO di sini hari ini.

Pada masa yang sama, Ahmad Zahid berkata, seluruh ahli UMNO juga perlu mengambil iktibar daripada perwatakan serta sikap Abu Suffian, Abu Hurairah dan Abu Talib jika mahu parti itu sentiasa mendapat sokongan rakyat.

Mengulas lanjut mengenai perjuangan Abu Bakar, beliau yang juga Pengerusi Biro Latihan berkata, parti itu akan mempergiatkan lagi sesi latihan untuk memastikan setiap ahli UMNO mempunyai roh perjuangan seperti khalifah agung Islam tersebut.

Tambahnya, sehingga kini sebanyak 189 kursus orientasi perdana sudah dilaksanakan sejak Oktober tahun lalu melibatkan seramai 24,244 ahli di semua peringkat termasuk pucuk pimpinan dan anggota sayap parti.

"Demi menyuburkan lagi roh perjuangan UMNO, Presiden sendiri mengarahkan seluruh kepimpinan UMNO di 20,342 cawangan juga perlu mengikuti kursus yang sama yang akan kita gerakkan dalam masa terdekat," jelasnya.

Mengenai kedudukan orang Melayu di Pulau Pinang yang kian tertindas, beliau yang juga Pengerusi Perhubungan UMNO negeri berkata, segala kekuatan serta gerak kerja akan digembleng bagi merampas kembali negeri itu daripada DAP.

Katanya, UMNO akan berkerjasama dengan semua parti komponen bagi memastikan Barisan Nasional (BN) dapat mengulangi kejayaan seperti yang dinikmati pada pilihan raya umum 2004.

"Tiada cara lain untuk kita membela Melayu Pulau Pinang kecuali BN kembali memerintah. Ini kerana Lim Guan Eng mempunyai agenda tersembunyi apabila menaikkan kadar cukai pintu, menaikkan kadar bayaran air, meroboh gerai-gerai milik orang Melayu dan banyak lagi," katanya.

www.utusan.com.my/

0 comments: