Tingkatkan jumlah pendaftaran pemilih - Shafie

Sunday, October 24, 2010 ·

24-10-10

KUALA LUMPUR 23 Okt. - UMNO dan Barisan Nasional (BN) perlu memberi keutamaan kepada usaha menambah ahli baru, meningkatkan jumlah pendaftaran pemilih dan menjamin ahli keluar mengundi untuk memastikan kemenangan pada pilihan raya umum akan datang.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, usaha memperbaiki kelemahan dalam ketiga-tiga aspek itu masih belum mencapai tahap yang dikehendaki.

Beliau yang bimbang dengan keadaan itu berkata, gerakan pendaftaran pemilih baru yang dijalankan sejak berakhirnya pilihan raya umum lalu gagal menyaingi usaha pakatan pembangkang.

Menurutnya, berdasarkan rekod antara Januari hingga Jun lalu, jumlah pendaftaran pemilih baru oleh BN dan UMNO didapati jauh ketinggalan berbanding pakatan pembangkang khususnya di negeri yang mempunyai kepadatan penduduk bukan Melayu yang tinggi seperti di Pulau Pinang.

''Dalam tempoh enam bulan tahun ini jumlah pemilih baru yang berjaya didaftarkan oleh UMNO di negeri itu adalah 3,005 orang dan setelah ditambah dengan pendaftaran yang dibuat oleh MCA dan Gerakan jumlah keseluruhannya hanya 6,266 orang.

''Berbanding DAP, parti itu berjaya membuat pendaftaran pemilih baru seramai 20,274 orang dan setelah dikira dengan usaha yang dibuat oleh parti pembangkang lain jumlahnya mencecah 22,195 orang. Jelas di negeri yang mempunyai kepadatan penduduk bukan Melayu jurangnya berkali-kali ganda,'' katanya ketika menggulung perbahasan pada Perhimpunan Agung UMNO Ke-61 di sini hari ini.

Mohd. Shafie yang juga Pengerusi Biro Keahlian dan Pendaftaran Ahli berkata, di Johor yang diketahui sebagai kubu kuat UMNO, parti hanya berupaya mendaftarkan 13,125 orang pemilih baru dan apabila dirangkum dengan parti komponen BN yang lain hanya berjaya mendaftarkan 14,768 orang.

www.utusan.com.my/

0 comments: