UMNO perlu berani atasi kelemahan

Sunday, October 24, 2010 ·

24-10-10

KUALA LUMPUR 23 Okt. - UMNO perlu ada keberanian untuk mengatasi kelemahan-kelemahannya kerana ia sering menjadi sasaran dan tumpuan masyarakat yang menilai tentang apa yang dilakukan oleh parti tersebut selama ini.

Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, langkah tersebut perlu dilakukan kerana masih ada ungkapan-ungkapan yang menunjukkan seolah-olah rakyat tidak berpuas hati dengan inisiatif yang dilakukan parti berkenaan dari semasa ke semasa.

Selain itu, ketika menyampaikan ucapan penggulungan di hari terakhir Perhimpunan Agung UMNO, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, Muhyiddin juga turut menggesa ahli-ahli UMNO bermuhasabah.

''Ini supaya segala tindakan yang dilakukan dan dijalankan adalah berdasarkan keikhlasan, dan tutur kata yang dilafazkan adalah benar bagi meningkatkan kepercayaan rakyat kepada parti,'' katanya.

Beliau juga menggesa, ahli-ahli UMNO meningkatkan kerjasama di kalangan mereka supaya proses transformasi politik dapat dilaksanakan secepat mungkin.

Inisiatif untuk melakukan transformasi itu, kata beliau merupakan langkah penting yang tidak boleh diabaikan kerana mahu atau tidak mahu, UMNO tetap akan berdepan dengan rakyat jelata yang akan menilai dan membuat keputusan dalam menentukan nasib parti tersebut pada pilihan raya akan datang.

"Masa yang ada di hadapan kita tidak banyak lagi, saya kurang pasti bila presiden parti nak umum tarikh pilihan raya, tetapi kalau pun tidak diumumkan pasti kita tahu tinggal beberapa bulan sahaja lagi ke hadapan," katanya.

Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata, soal transformasi politik perlu dijayakan seperti mana yang ditekankan Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai tiga fasa pemulihan termasuk memulakan gerak kerja.

"Pentingnya memulakan gerak kerja, saya percaya sebahagian besar yang ada di sini sudah memulakan gerak kerja masing-masing, di peringkat cawangan, bahagian, pelbagai aktiviti di kalangan pergerakan Pemuda, Wanita, Puteri, sudah pun menyemarakkan parti kita di peringkat akar umbi. Ini penting kita harus lipat gandakan usaha ini," katanya.

Beliau turut menggariskan dua perkara penting yang dicapai sepanjang perhimpunan agung UMNO selama tiga hari itu berlangsung.

''Pertama, UMNO sentiasa serius dalam membicarakan hal-hal memperkasa bangsa Melayu dan pada masa yang sama menjamin keadilan kepada semua kaum dalam negara.

"Kedua, dalam membicarakan hal-hal penting ini, UMNO sentiasa mengambil kira pandangan akar umbi yang mewakili suara hati rakyat, yang menyerlahkan sifat UMNO sebagai parti yang bukan saja demokratik tetapi juga parti yang sentiasa relevan, yang sentiasa mendahulukan kepentingan negara dan rakyat jelata," katanya.

Beliau berkata, perhimpunan berkenaan juga memaparkan suara hati ahli-ahli UMNO yang mempertegaskan perkara-perkara berkaitan kepentingan orang Melayu.

''Ahli-ahli mahukan parti tersebut terus istiqamah dalam mempertahankan hak-hak keistimewaan Melayu, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, Islam sebagai Agama Persekutuan, dan kedaulatan institusi Raja-Raja Melayu, yang termaktub dalam Perlembagaan.

"Itu disebut dengan begitu jelas dan kita semua merasa bersyukur dengan ketegasan itu, seharusnya tidak ada lagi pihak yang mengungkitkan perkara-perkara yang kita putuskan dalam Perlembagaan negara," katanya.

www.utusan.com.my

0 comments: